ႏုိင္ငံေရးေဆာင္းပါးမ်ား၊ သတင္းမ်ား၊ ကာတြန္းမ်ား၊ စာအုပ္စာတမ္းမ်ား စုစည္းတင္ျပေပးသြားမည္ျဖစ္ပါ သည္။
Friday, July 5, 2013
ပါလီမန္စနစ္ႏွင့္ သမၼတစနစ္ (အစုိးရအုပ္ခ်ဳပ္ပုံစနစ္မ်ား-၁)
ပါလီမန္စနစ္
ပါလီမန္စနစ္ကုိ ၁၅ ရာစု၀န္းက်င္တြင္ ျဗိသွ်ကၽြန္းစုမ်ား၌စတင္ခဲ့သည္ကုိေတြ႔ရသည္။ ထုိခတ္က ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ေသာပုပ္ရဟန္းမင္းၾကီးသည္ ကုိယ္ပိုင္စစ္တပ္ရွိျပီး၊ ဘုရင္ႏွင့္ တန္း
တူ တန္ခုိးအာဏာရွိခဲ့သည္။ထုိ႔အျပင္ ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္စနစ္(Feudalism)ထြန္းကားလာျခင္းႏွင့္
အတူဘုရင္သည္ ေျမရွင္မ်ားထံမွအခြန္ေကာက္ခံျပီး အာဏာခဲြေ၀ေပးမႈမ်ားျပဳလုပ္လာသည္။ မႈး
မတ္မ်ား၊သူေကာင္းျပဳခံထားရသူမ်ား၊ သူေ႒းသူၾကြယ္မ်ားသည္လည္း တန္ခုိးအာဏာရွိသူမ်ားျဖစ္
ၾကသည္။
ဘုရင္သည္ ေျမရွင္၊ မႈးမတ္၊ ဘာသာေရးခါင္းေဆာင္မ်ားကို အိမ္ေတာ္တစ္ခု၊ သူေကာင္းျပဳခံရသူ
မ်ားႏွင့္ သူေ႒းသူၾကြယ္မ်ားအတြက္ အိမ္ေတာ္တစ္ခုထားရွိကာေနာက္ပုိင္းတြင္ ေျမရွင္၊မႈးမတ္တုိ႔
၏ အိမ္ေတာ္သည္ အထက္လႊတ္ေတာ္ျဖစ္လာျပီး၊ ရႈိင္းယားနယ္မ်ားမွ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား ပါ၀င္
ေသာ အိမ္ေတာ္မွာ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ျပည္သူထဲမွ ကုိယ္စား
လွယ္မ်ားသာပါ၀င္ေသာ ေအာက္လႊတ္ေတာ္သည္ ေငြေၾကးဥပေဒၾကမ္းစတင္ တင္သြင္းခြင့္ရရွိ
လာကာ ပုိမုိအေရးပါလာခဲ့ေလသည္။
၁၆ရာစုႏွစ္တြင္ ဘုရင္သည္ ၄င္းကုိလႊမ္းမုိးလာေသာ ရုိမန္ကတ္သလစ္ေက်ာင္းေတာ္ႏွင့္ လမ္း
ခဲြခ်င္လာသည္႔အတြက္ ဥပေဒျပ႒ာန္းရန္ ပါလီမန္ကိုပိုမုိအားကုိးလာ ရေတာ့သည္။ ၁၇ ရာစုတြင္
ပါလီမန္၏ တန္ခုိးအာဏာပုိမုိထက္ျမက္လာျပီး၊ ၁၈ ရာစုတြင္ ဘုရင္ႏွင့္ပါလီမန္တုိ႔ အာဏာခဲြေ၀
မႈ ရွိရန္ လုိအပ္သည္ဟု ျပင္သစ္အေတြးအေခၚ ပညာရွင္မြန္တက္စက်ဴ႕က ေထာက္ျပခဲ့သည္။ ဆုိ
လုိသည္မွာ ဥပေဒျပဳအာဏာႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာအၾကား အာဏာအျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္း သည္႔စနစ္ (Check andBalance) ထားရွိရန္ျဖစ္သည္။
ယေန႔ေခတ္ ပါလီမန္စနစ္က်င့္သုံးသည္ ႔ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဘုရင္သည္ ရုပ္ျပအုပ္ခ်ဳပ္သူ (Nominal
Executive)ျဖစ္ျပီး စည္းမ်ဥ္းခံဘုရင္စနစ္ (Constitutional Monarch)ဟုေခၚသည္။ (ဥပမာ- ထုိင္း၊
အဂၤလန္)။ ဤစနစ္တြင္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္သည္ အစစ္အမွန္အုပ္ခ်ဳပ္သူ (Real Executive) ျဖစ္ကာ အစုိးရ အၾကီးအကဲ (Head of Government)ျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ဳိ႕ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ Head of stateသည္ သမၼတျဖစ္
သည္။ ဘုရင္(သို႔မဟုတ္) ဘုရင္မကုိ ႏုိင္ငံ၏ ယဥ္ေက်းမႈအစဥ္အလာအရ ထားရွိျခင္းျဖစ္ျပီး၊ ဘုရင္ ကဲ့သို႔ေသာ ေတာ္၀င္ မိသားစုမရွိသည္႔ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဘုရင္အစားသမၼတကို စနစ္အရ ဟန္ျပထား ရွိျခင္းျဖစ္သည္။
ပါလီမန္စနစ္တြင္ သမၼတသည္ လုပ္ပုိင္ခြင့္အာဏာမရွိေပ။ ႏုိင္ငံေတာ္အခန္းအနား ကဲ့သုိ႔ေသာ ဧည္
႔ခံ ပဲြမ်ားတက္ရျခင္းသာ ၄င္း၏အလုပ္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ပါလီမန္စနစ္တြင္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္သည္ ၄င္း၏အလုပ္ကို အာရုံစိုက္လုပ္ႏုိင္ျပီး တုိင္းျပည္ ေကာင္းက်ဳိးအတြက္ အခ်ိန္ပိုေပးႏုိင္ေပသည္။ ဤ
စနစ္တြင္ ပါလီမန္အတြင္း အမတ္အမ်ားဆုံးရရွိသည္႔ပါတီသည္ အစုိးရဖဲြ႔ႏုိင္ျပီး ထုိပါတီ၏ ခါင္းေဆာင္
မွာ အလုိအေလ်ာက္၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ျဖစ္လာသည္။
၀န္ၾကီးခ်ဳပ္သည္ အစုိးရအဖဲြ႔၀င္၀န္ၾကီးမ်ားကုိ ပါလီမန္အတြင္းရွိ ၄င္း၏ပါတီမွ အမတ္မ်ားကုိသာ ခန္႔
အပ္ေလ့ရွိေသာေၾကာင့္ ပါလီမန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႔ႏွင့္ ဥပေဒအဖဲြ႔မွာ ကဲြကဲြျပား
ျပား မရွိေခ်။ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ကုိ အယံုအၾကည္မရွိအဆို "Vote of no Confidence"တင္သြင္းကာ ျဖဳတ္ခ်
ႏုိင္ျပီး၊ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ကလည္း လႊတ္ေတာ္ကုိဖ်က္သိမ္းကာ ေရြးေကာက္ ပဲြအသစ္ျပန္စႏုိင္ပါသည္။
သမၼတစနစ္ကမၻာတ၀ွမ္းရွိ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံမ်ားတြင္ သမၼတစနစ္ကုိက်င့္သုံးၾကရာ၌ မ်ားေသာအားျဖင့္
အေမရိကန္၏ သမၼတစနစ္ကုိ အတုယူရေလ့ရွိသည္ကုိေတြ႔ရသည္။ အမွန္တကယ္တမ္း
အားျဖင့္ ဘီစီ ၆၀၀ မတုိင္ခင္ ကာလမ်ား၌ ေရာမျမဳိ႕ျပႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဒီမိုကေရစီ သေဘာ
ဆန္ေသာ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုံစံမ်ဳိး ကုိေတြ႔ရွိခဲ့ရေသာ္လည္း လက္ရွိ က်င့္ သုံးေနေသာ သမၼတစနစ္မ်ဳိးေတာ့ မဟုတ္ခဲ့ေခ်။
လက္ရွိက်င့္သုံးေနသည္႔ သမၼတစနစ္၏ အစမွာ ၁၇၇၅ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ေဂ်ာ့၀ါ
ရွင္တန္ ဦးေဆာင္ေသာ အေမရိက(၁၃) ျပည္နယ္က ျဗိတိသွ် အင္ပါယာကုိ ဆင္ႏႊဲခဲ့သည္႔
ေတာ္လွန္ေရးအျပီး၊ အေမရိကန္တုိ႔လြတ္လပ္ေရးရရွိသည္႔ အခ်ိန္ကာလမ်ားတြင္စတင္
ခဲ့သည္။ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၏ ပထမ ဆုံးေသာသမၼတမွာ ေဂ်ာ့၀ါရွင္တန္ျဖစ္သည္။ ထုိမွ စ
တင္၍ အေမရိကန္တုိ႔၏ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မွာ ယေန႔ေခတ္အထိပင္ ျခႊင္းခ်က္
အနည္းငယ္မွအပ အေတာ္ပင္ ေကာင္းမြန္ခုိင္မာခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။
သမၼတ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္တြင္ သမၼတ၏ အခန္းက႑သည္ အေရးပါလွျပီး၊ ကမၻာတြင္
အာဏာပုိင္စုိးမႈ အျမင့္ဆုံးေသာသမၼတမွာအေမရိကန္သမၼတျဖစ္ေၾကာင္းပညာရွင္မ်ား
က ဆုိၾကေလ့ရွိသည္။ သမၼတစနစ္၏ သမၼတသည္ႏုိင္ငံ၏ အျမင့္ဆုံးေသာ ဦးေသွ်ာင္
ျဖစ္ကာ အစိုးရအဖဲြ႔၏ေခါင္းေဆာင္လည္းျဖစ္သည္။ ဆုိလုိသည္မွာ သမၼတသည္ ၀န္
ၾကီးခ်ဳပ္ ဦးေဆာင္သည္႔ စနစ္ျဖစ္ေသာ ပါလီမန္စနစ္မွာကဲ့သုိ ႔ႏုိင္ငံ ေခါင္းေဆာင္
(Head of State)တာ၀န္ႏွင့္ အစုိးရအဖဲြ႔၏ေခါင္းေဆာင္(Head of Government)တာ၀န္
ကုိ ပူးတဲြ ရယူ ထမ္းေဆာင္ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
သမၼတသည္ ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္ (Head of State)အေနျဖင့္ တႏုိင္ငံလုံး၏ အၾကီးအကဲ
ျဖစ္ျပီး၊ ႏုိင္ငံအေပၚ တာ၀န္ခံကာ ႏုိင္ငံတကာဆက္ဆံေရးကိစၥရပ္မ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္
ျခင္း၊ လႊတ္ေတာ္တြင္ မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားျခင္း၊ ႏုိင္ငံသားမ်ားကုိရုပ္ျမင္သံၾကား၊ ေရဒီယုိ၊ သတင္းစာမ်ားမွတဆင့္ မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားျခင္းမ်ားကုိ ျပဳလုပ္ႏုိင္ေသာ္လည္း အစုိးရ
အဖဲြ႔၏ ခါင္းေဆာင္အေနျဖင့္မႈ ထုိသုိ႔ လုပ္ေဆာင္ရန္ အခြင့္အာဏာမရွိေခ်။ သမၼတ
သည္ အစုိးရအဖဲြ႔၏ေခါင္းေဆာင္အေနျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားကုိ ဦးေဆာင္ေမာင္း
ႏွင္ရသည္႔ တာ၀န္သာရွိပါသည္။
အေမရိကန္ႏုိင္ငံတြင္ သမၼတသည္ အစိုးရအဖဲြ႔၏ေခါင္းေဆာင္၊ ႏုိင္ငံ၏ဦးေသွ်ာင္ဆုိ
သည္႔ တာ၀န္မ်ားအျပင္ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ (Commander-in-chief)
အျဖစ္လည္း တာ၀န္ယူထားရသည္ကုိေတြ႔ရျပန္သည္။ သမၼတသည္ ဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံ
ဥပေဒအရ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းထားသည္႔ လုပ္ပုိင္ခြင့္အာဏာ(Constitutional Authority)
ကုိ ေက်ာ္လြန္ျခင္း မရွိေစရေခ်။ လႊတ္ေတာ္သည္ သမၼတႏွင့္ ယင္း၏ အစုိးရ အဖဲြ႔ကုိ အာဏာထိန္းေက်ာင္းျခင္း (Check and Balance)ေကာင္းစြာ ျပဳလုပ္ႏုိင္သည္။ ထုိ႔အျပင္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ၊ ဥပေဒျပဳအာဏာႏွင့္ တရားစီရင္မႈ အာဏာတုိ႔သည္ အာဏာ
တူညီမွ်မႈ (Three coequal) ရွိျခင္းျဖင့္ အျပန္အလွန္ ထိန္းေၾကာင္းမႈကုိ ပုိမုိ သက္၀င္
အားေကာင္းေစပါသည္။
သမၼတအား သမၼတေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ေရးအဖဲြ႔မွ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္သည္။
(အေမရိကန္တြင္ တုိက္ရုိက္ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္သည္။) ဤစနစ္တြင္ သမၼတႏွင့္ ဥပေဒျပဳအမတ္မ်ားကုိ သတ္သတ္စီ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္သျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ သမၼတတုိ႔သည္ ေက်းဇူးခံေက်းဇူးစားမဟုတ္ေခ်။ ထုိ႔ျပင္ အမတ္မ်ားႏွင့္ အစုိးရအဖဲြ႔၀င္ ၀န္ၾကီးမ်ားမွာသတ္သတ္စီျဖစ္သည္။ အကယ္၍ လႊတ္ေတာ္ အမတ္မ်ားထဲမွ အစုိးရ အဖဲြ႔သုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕ခန္႔အပ္ခဲ့လွ်င္ လႊတ္ေတာ္အမတ္အျဖစ္မွ ႏႈတ္ထြက္ရသည္။
ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္သည္ သမၼတကုိဥပေဒျပဳျခင္းျဖင့္ ထိန္းေက်ာင္းႏုိင္ေသာအာဏာ
(Legislative power)ရွိျပီး၊ သမၼတတြင္ ထုိအာဏာကုိ ျပန္လွန္ႏုိင္သည္႔ ဗီတုိ (Veto Power)
ရွိေနျပန္သည္။ သမၼတကုိ ယင္း၏ သက္တမ္းအတြင္း ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပါ သမၼတ
အရည္အခ်င္း မခ်ဳိ႕ယြင္းသေရြ႕ ျဖဳတ္ခ်ႏုိင္ခြင့္မရွိေခ်။ လႊတ္ေတာ္က သမၼတကုိ စြတ္စဲြ
အျပစ္တင္ျခင္း (Impeachment) ျပဳလုပ္ျပီး မဲခဲြဆုံးျဖတ္ျခင္း၊ ၾကားနာ စစ္ေဆးျခင္းမ်ား
ျပဳလုပ္ႏုိင္သည္။ ၄င္းတာ၀န္ခံဦးေဆာင္ရမည္႔ အစုိးရအဖဲြ႔၏၀န္ၾကီးမ်ားကုိ ၄င္းကုိယ္
တုိင္ စိတ္ၾကိဳက္ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိျပီး ယင္း တင္သြင္းသည္႔ အမည္စာရင္းကုိ လႊတ္ေတာ္က
ၾကားနာျပီး အတည္ျပဳ ခန္႔အပ္ျခင္း၊ အရည္အခ်င္းႏွင့္ မကုိက္ညီပါက ျငင္းဆုိျခင္းမ်ား
ျပဳလုပ္သည္။
(လင္းသက္)
မွတ္ခ်က္။ ။ (အက်ဥ္းမွ်သာ ေဖၚျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။)
Thursday, July 4, 2013
လစ္ဘရယ္၀ါဒ (Liberalism) ႏွင့္ လစ္ဘရယ္သမုိင္းေၾကာင္း (အပုိင္း-၁)
သမုိင္းေနာက္ခံ
(၁၂)ရာစုအကုန္ပုိင္းတြင္ ကုန္သည္မ်ားသည္ ဥေရာပတလႊားျဖတ္သန္း
သြားလာကာ ကုန္စည္ကူးသန္းၾကသည္။ ၄င္းတုိ႔စုဆုံေသာေနရာေဒသမ်ားသည္ စည္
ကားသုိက္ျမဳိက္လာျပီး ကုန္ကူးသန္းရာအခ်က္အခ်ာက်ေသာ ျမဳိ႕မ်ားအျဖစ္ ေပၚထြန္း
လာခဲ့သည္။ ၄င္းျမဳိ႕ မ်ားတြင္ပင္ ကုန္သည္မ်ားႏွင့္ လက္မႈပညာသည္မ်ားက အေျခ
ခ် ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္။ ျမဳိ႕ မ်ားမွာ ေစ်းျမဳိ႕မ်ားအသြင္ရွိေနျပီး ထုိျမဳိ႕မ်ားကုိ ဘူဂ္(Bourg)
ဟု ေခၚတြင္ၾကသည္။ ၄င္းဘူဂ္(Bourg)ျမဳိ႕မ်ားတြင္ ေနထုိင္ၾကေသာ ျမဳိ႕ေနလူတန္းစား
ကို ဘူဇြာ (Bourgeoisie) ဟုေခၚသည္။ ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေခတ္တြင္ ေခတ္စားခဲ့ေသာ
Guild System ျပဳလဲသြားျခင္းႏွင့္အတူ ဘူဇြာလူတန္းစားသည္ အင္အား အေတာ္အသင့္
ၾကီးထြားလာခဲ့သည္။
ဘူဇြာလူတန္းစားတြင္ ကုန္သည္မ်ား၊ အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္မ်ား
ႏွင့္ လူလတ္တန္းစားမ်ား ပါ၀င္ၾကသည္။ ၄င္းလူတန္းစားသည္ အရင္းရွင္စီးပြားေရးစနစ္
၏ လြတ္လပ္မႈႏွင့္အတူ လူမႈေရးလြတ္လပ္မ်ားကို ရရွိခဲ့ၾကသည္။ ထုိအထဲတြင္ ပညာတတ္
လူတန္းစားမ်ားသည္ ထုိေခတ္ထုိအခါက ဘုရားေက်ာင္းေတာ္မ်ား၏ အယူအဆမ်ားကို
ေျပာင္းလဲေပးခဲ့ျပီး၊ ဆင္ျခင္တုံတရားကို အေျခခံေသာအေတြးအေခၚသစ္မ်ားကို ေဖၚထုတ္
ေပးခဲ့ၾကသည္။
ထုိသုိ႔ျဖင့္ တကၠသုိလ္မွ ပညာတတ္ ေက်ာင္းသား (Scholar)က ေဖၚထုတ္ခဲ့ကာ
ထုိအယူ၀ါဒသစ္မွာ (Scholasticism) ဟု အမည္တြင္ခဲ့ေလသည္။ ၁၆၀၃ ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလန္
၌ စတူး၀ပ္မင္းဆက္နန္းတက္သည္။ ထုိမင္းဆက္လက္ထက္တြင္ ႏွင္းဆီစစ္ပြဲျဖစ္ပြားခဲ့ျပီး
တုိက္ပဲြတြင္ ပေဒသရာဇ္မ်ဳိးႏြယ္မ်ား အမ်ားအျပားက်ဆုံးခဲ့ရသည္။ ၄င္းက်ဆုံးသြားသူမ်ား
ေနရာတြင္ ဘူဇြာတုိ႔အား အစားထုိးခဲ့ၾကရသည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ပါလီမန္တြင္ ဘူဇြာတုိ႔အင္အား
ေကာင္းလာေလသည္။
အင္အားၾကီးထြားလာေသာ ဘူဇြာတုိ႔ၾကီးစုိးရာ ပါလီမန္ႏွင့္ ဘုရင္၏ တန္ခုိး
အာဏာျပိဳင္ဆုိင္မႈေၾကာင့္ ၁၆၄၂ ခုႏွစ္မွ ၁၆၄၅ ခုႏွစ္အထိ(၃) ႏွစ္ၾကာေအာင္ ျပည္တြင္း
စစ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေနာက္ဆုံးတြင္ ပါလီမန္ အႏုိင္ရျပီး ဘုရင္ကုိ ကြက္ျမက္ သုတ္သင္ကာ
သမၼတႏုိင္ငံ တည္ေထာင္လုိက္ၾကသည္။
သုိ႔ေသာ္ သမၼတ ေဘာ္လီယာဖာ ကရြန္း၀ဲ (၁၆၅၈) ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္ျပီး
ေနာက္ ၁၆၆၀ ခုႏွစ္တြင္ ပါလီမန္က ခ်ားလ္(၂)ကုိ ထီးနန္းျပန္အပ္ခဲ့ရသည္။ ခ်ားလ္(၂)
အာဏာျပန္ရလာခ်ိန္တြင္ “အဂၤလိပ္လူမ်ဳိးတုိ႔၏ လြတ္လပ္မႈကို ေလးစားပါမည္” ဟူ
ေသာ ၄င္း၏ကတိကုိ ခ်ဳိးေဖါက္ခဲ့ရာ ၁၆၇၂ တြင္ ပါလီမန္ႏွင့္ အတုိက္အခံျပန္ျဖစ္ရျပန္
သည္။
ဤတစ္ၾကိမ္တြင္ ပါလီမန္၌ တုိရီ (Tory) ႏွင့္ ဟစ္ (Whigs) ဟူ၍ ပါတီ ႏွစ္ခုေပၚ
ေပါက္လာခဲ့သည္။ တုိရီ(Tory) ပါတီသည္ ၁၈၃၅ ခုႏွစ္၌ ကြန္ဆာေဗးတစ္အျဖစ္ တရား၀င္
ရပ္တည္ခဲ့ေလသည္။ တုိရီႏွင့္ ဟစ္တုိ႔သည္ အယူအဆခ်င္း ဆန္႔က်င္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း အ
ၾကြင္းမဲ့အာဏာရွင္စနစ္ကုိ ရြံ႕မုန္းပုံခ်င္းမွာ တူညီၾကသည္။
၁၆၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ၄င္းပါတီႏွစ္ခု ပူးေပါင္းျပီး ေသြးမဲ့ေတာ္လွန္ေရးကုိ ေအာင္
ျမင္ႏုိင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ အဂၤလန္ႏုိင္ငံတြင္ အၾကြင္းမဲ့အာဏာပုိင္ ဘုရင္စနစ္
ပ်က္သုဥ္းသြားခဲ့ေလသည္။ အဆုိပါ ၁၆၈၈ အဂၤလန္ေတာ္လွန္ေရးၾကီးျပီးေနာက္ စည္း
မ်ဥ္းခံ ဘုရင္စနစ္ကုိ ေဖၚေဆာင္ခဲ့ရာတြင္ အဂၤလိပ္အေတြးအေခၚႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးေတြးေခၚ
ပညာရွင္ ဂၽြန္ေလာ့ခ္ (၁၆၃၂-၁၇၀၄)သည္ အဓိကအခန္းက႑မွပါ၀င္ခဲ့သည္။
ဂၽြန္ေလာ့ခ္၏ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ ႏုိင္ငံေရးက်မ္းမ်ားမွာ A Letter Concerning
Toleration (1689) ႏွင့္ Two Treatises of Government (1690) တုိ႔ျဖစ္သည္။ ဂၽြန္ေလာ့ခ္ အား
ေရွးဦးလစ္ဘရယ္၀ါဒ (ဂႏၳ၀င္လစ္ဘရယ္၀ါဒ) (Classic Liberalism)အား အုတ္ျမစ္ခ်သူ ေခါင္း
ကုိင္ဖခင္ အျဖစ္္သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။
ထုိသုိ႔ အဂၤလန္ႏုိင္ငံ၏ အၾကြင္းမဲ့ဘုရင္စနစ္ျပဳိလဲသြားမႈသည္ ၄င္း၏ လက္ေအာက္ခံ
ႏုိင္ငံမ်ားအတြက္ အားတက္စရာ အေျခအေနျဖစ္လာခဲ့သည္။ ၁၇၆၅ ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလိပ္တုိ႔
ထုတ္ျပန္လုိက္သည္႔ တံဆိပ္ေခါင္း ဥပေဒမွအစျပဳကာ ကုိလုိနီႏုိင္ငံမ်ားသည္ အဂၤလိပ္တုိ႔၏ အခြန္စနစ္အေပၚ မေက်မနပ္ျဖစ္လာခဲ့ၾကသည္။
၁၇၇၅ ခုႏွစ္တြင္ ေဂ်ာ့၀ါရွင္တန္ဦးေဆာင္ေသာ အေမရိကန္တုိ႔က အဂၤလိပ္တုိ႔ကို
ေတာ္လွန္ခဲ့ရာ ၁၇၇၆ ခုႏွစ္တြင္ လြတ္လပ္ေရးရရွိခဲ့သည္။ ျပင္သစ္သည္ ၄င္းတုိ႔လက္မွ လု
ယူသြားေသာ အေမရိကန္ကုိလုိနီ (၁၃) ႏုိင္ငံကုိ အဂၤလိပ္တုိ႔လက္မွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ကူ
ညီခဲ့သည္။ ထုိသုိ႔ကူညီျခင္းေၾကာင့္ပင္ ျပင္သစ္အစုိးရမွာ ဘ႑ာေရး အၾကပ္အတည္းႏွင့္ ရင္
ဆုိင္ ရေတာ့ေလသည္။ ဘုရင္ႏွင့္ ပါလီမန္တြင္ ဘုရင္ကသာ အာဏာ လႊမ္းမုိးခ်ဳပ္ကုိင္ထား
သည္။
၁၇၈၉ တြင္ ဘုရင္က အခြန္တုိးျမွင့္ေကာက္ခံရန္ States General ဟုေခၚေသာ
လူတန္းစား ေပါင္းစုံပါ၀င္သည္႔ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းၾကီးကို ဆင့္ေခၚလုိက္သည္။ ကုန္
သည္ ပဲြစား၊ လက္မႈပညာရွင္မ်ား၊ အလုပ္သမား၊ လယ္သမားမ်ားမွာ မည္သည္ ႔ႏုိင္ငံေရး
အခြင့္အာဏာမွ်မရွိပဲ အခြန္မ်ားေပးေဆာင္ေနၾကရသျဖင့္ မေက်မနပ္ျဖစ္လာၾကသည္။
ထုိေခတ္ ထုိအခါက ျပင္သစ္ႏုိင္ငံ၏ ပညာေရးအဆင့္အတန္းမွာ ဥေရာပရွိ အျခား
ႏုိင္ငံမ်ားထက္ ပုိမုိျမင့္မားသည္။ ရူးဆုိး (Rousseau)၊ မြန္တက္(စ္)က်ဴ႕ (Montesquieu)၊ ေဗာ္
တဲလ္ယား တုိ႔ကဲ့သုိ႔ ထင္ရွားသည္႔ပညာရွင္မ်ားက ျပင္သစ္ႏုိင္ငံ၏ နိမ့္က်လာေသာ စီးပြား
ေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအေျခအေနမ်ားကိုေထာက္ျပခဲ့ၾကသည္။
လူမႈေရး ပဋိညာဥ္ (Social Contract)
ဂၽြန္ေလာ့ခ္ (၁၆၃၂-၁၇၀၄) ႏွင့္ ေသာမတ္ေဟာ့ (၁၅၈၈-၁၆၇၉)တုိ႔၏ ႏုိင္ငံ
ေရး အေတြးအေခၚမ်ားမွ ျမစ္ဖ်ားခံလာခဲ့ေသာ ရူးဆုိး၏ လူမႈေရးပဋိညာဥ္ (Social Contract)
က်မ္းက လူသားတုိင္း၏ ေမြးရာပါအခြင့္အေရးႏွင့္ ထမ္းေဆာင္ရမည္႔ တာ၀န္၀တၱရားမ်ား
ကို ေဖၚျပခဲ့သည္။ ရူးဆုိး၏ အယူအဆအရ လူတုိ႔သည္ တုိးတက္လာေသာ ယဥ္ေက်းမႈ အေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ လုပ္ငန္းတာ၀န္ ခဲြေ၀မႈအေပၚ မူတည္ကာ ပုိင္ဆုိင္မႈလည္း ကြာ
ျခား လာသည္။ ထုိအခါ လူတန္းစား ျခားနားမႈမ်ားျဖစ္လာျပီး နဂုိဃ္ရွိျပီးသား သဘာ၀
အေျခအေနမ်ား ပ်က္ျပားလာသည္။
ထုိအေျခအေနကို ေရွာင္လဲႊႏုိင္ရန္အတြက္ လူမႈေရးစည္းမ်ဥ္းမ်ားျဖင့္ ထိန္း
ကြပ္ ထားေသာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတစ္ရပ္ ထူေထာင္ရမည္ဟု ဆုိသည္။ ထုိ႔အျပင္ရူးဆုိး
က လူတုိင္းတြင္ လြတ္လပ္ခြင့္ရွိျပီး၊ လူတုိင္း၏ လက္ထဲတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ အာဏာရွိပါက
မည္သည္႔ ပဋိပကၡမွ်ရွိလာႏုိင္မည္မဟုတ္ဟု ဆုိသည္။ လူအမ်ား၏ဆႏၵ (General Will)
ဆုိသည္မွာလည္း လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ဆႏၵမ်ားကို စုေပါင္းထားျခင္းျဖစ္သျဖင့္၊ အမ်ားစု
၏ ဆႏၵုကုိ အေကာင္အထည္ ေဖၚျခင္းျဖင့္ လူနည္းစု၏ ေကာင္းက်ဳိးကုိ ေဆာင္ရြက္ျပီး
သား ျဖစ္သြားမည္ဟု ေကာက္ခ်က္ဆဲြျပသည္။ ရူးဆုိးက ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ အစုိးရတုိ႔၏
က႑ကုိလည္း ကဲြျပားေအာင္ ေဖၚထုတ္ေပးခဲ့သည္။
ျပင္သစ္ႏုိင္ငံရွိဆင္းရဲသား လူတန္းစားက ရူးဆုိး၏ အေတြးအေခၚကုိ အေျခခံ
ကာ လြတ္လပ္မႈ၊ ညီမွ်မႈႏွင့္ လူအခ်င္းခ်င္းခ်စ္ၾကည္မွ်တမႈ (Liberty, Equality, Fraternity)
ကုိ အဓိကထားကာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကာ္ျငာစာတမ္း (Bill of Human Rights)ကုိ တကမၻာ
လုံးသုိ႔ ေက်ညာခဲ့ေလသည္။
ျပစ္သစ္ႏုိင္ငံေရးအေျခအေန
မြန္တက္စက်ဴ႕သည္လည္း စည္းမ်ဥ္းခံဘုရင္စနစ္ကုိ လုိလားေသာ္လည္း သက္
ဦး ဆံပုိင္ဘုရင္စနစ္ကုိ ရႈတ္ခ်ေ၀ဖန္ခဲ့သည္။ ထုိေခတ္က ဘုရင့္အာဏာသည္ ဘုရားသခင္
ထံမွ ရရွိသည္ဆုိသည္႔ အယူအဆကုိ မွားယြင္းေနေၾကာင္း ခုိင္ခုိင္မာမာေထာက္ျပခဲ့သည္။
ထုိ႔အျပင္ ျပင္သစ္ေဘာဂေဗဒပညာရွင္မ်ားကလည္း ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးတြင္ အစုိးရ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ေနမႈမ်ားအား ေထာက္ျပကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသည္။ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္
ေရး ျဖစ္ေစသည္႔ ေနာက္ထပ္တြန္းအားတစ္ခုမွာ ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္ လက္ေဖးယက္
(Lafayette)ျဖစ္သည္။
လက္ေဖးယက္သည္ အေမရိကန္လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ သြားေရာက္ကူညီခဲ့
သူ ျဖစ္ျပီး သမၼတႏုိင္ငံႏွင့္ ဒီမုိကေရစီ၀ါဒမ်ဳိးေစ့ကုိ သယ္ေဆာင္လာခဲ့သူျဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔
ႏုိင္ငံေရး အေတြးအေခၚမ်ား ရွင္သန္လာျခင္း၊ စီးပြားေရးအျမင္မ်ား ပြင့္လင္းလာျခင္း၊ ဒီမုိ
ကေရစီ စိတ္ဓါတ္မ်ားကူးစက္လာျခင္း၊ ဘုရင္စနစ္၏ ဖိႏွိပ္မႈေၾကာင့္ တုိင္းျပည္စီးပြားေရး
ခၽြတ္ျခဳံက်လာျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ တတိယလူတန္းစားသည္ ေသြးစည္းညီညြတ္လာျပီး လႊတ္
ေတာ္တစ္ရပ္ကုိ သီးျခင္းထူေထာင္လုိက္ၾကသည္။
၁၇၉၁ ခုႏွစ္တြင္ လူ၀ီဘုရင္သည္ ႏုိင္ငံရပ္ျခားသုိ႔ ထြက္ေျပးရန္ ၾကံစည္ေသာ္
လည္း မေအာင္ျမင္ခဲ့ေပ။ ဆင္းရဲသားကုိယ္စားလွယ္မ်ားက အစုိးရအသစ္ဖဲြ႕စည္းျပီး ဘုရင္
ကုိ ရန္သူႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္လွ်ဳိ႕၀ွက္စြာဆက္သြယ္သည္ဟူေသာစဲြခ်က္ျဖင့္ ေခါင္းျဖတ္သတ္လုိက္
ၾကသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ျပင္သစ္အစုိးရ အဖဲြ႕သစ္သည္ ႏုိင္ငံကို သမၼတႏုိင္ငံအျဖစ္ ေက်ညာ
လုိက္ေလသည္။
သုိ႔ေသာ္ ေတာ္လွန္ေရးမွာ အဆုံးသတ္သြားေသာ္လည္း လူထု၏ ဥပေဒမဲ့မႈ
မ်ား၊ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ား၊ အာဏာလုမႈမ်ားမွာ အေတာမသတ္ႏုိင္ေတာ့ပဲ ေသြးေခ်ာင္းစီး
ခဲ့ရေလသည္။ ထုိ႔ေခတ္အား ျပင္သစ္ႏုိင္ငံ၏ ေသြးေခ်ာင္းစီးေသာေခတ္ (Reign of Terror)
ဟု ေခၚတြင္ သည္။ ထုိေသြးေခ်ာင္းစီးသတ္ျဖတ္ပဲြတြင္ အသုံးျပဳခဲ့ေသာ ေခါင္းျဖတ္စက္ကုိ
ဂီလာတင္း (Guillotine) ဟုေခၚသည္။
အပုိင္း (၂)အား ဆက္လက္ေဖၚျပပါဦးမည္-
(လင္းသက္)
ရည္ညႊန္းကုိးကား- ၁။ ကမၻာ့သမုိင္း (ပထမပုိင္း)
၂။ ကမၻာ့သမုိင္း၏ မွတ္တုိင္မ်ား (ဒုတိယပုိင္း)
၃။ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရး အေတြးအေခၚမ်ားသမုိင္း (ဒုတိယတဲြ)
၄။ ကမၻာ့သမုိင္းအေျချပ
၅။ ကမၻာ့ႏုိင္ငံမ်ား၏ အေျခခံဥပေဒ
၆။ ႏုိင္ငံေရးသေဘာတရားမ်ား (၆) - ခင္မမမ်ဳိး
၇။ Political Ideologies: an introduction – Andrew Heywood
၈။ ဒီမုိကေရစီဘာသာရပ္ (အခန္း-၄၊ အခန္း-၈)
၉။ ဒီမုိကေရစီေလာ့လာေရးစာစဥ္ (အခန္း-၄၊ အပုိင္း-၂) – ABSDF
၁၀။ လစ္ဘရယ္ဒီမုိကေရစီမိတ္ဆက္ (Ecovision)- ေက်ာ္သူဟန္၊
ဧမင္းယဥ္
၁၁။ ဆုိရွယ္လစ္ဘရယ္၀ါဒသင္တန္းပုိ႔ခ်ခ်က္ - NDF
၁၂။ The End of History- 1983 – Francis Fukuyama
၁၃။ Liberalism From Wikipedia, the free encyclopedia
၁၄။ http://www.britannica.com/EBchecked/topic/339173/
liberalism
၁၅။Classical liberalism From Wikipedia, the free encyclopedia
ဒီမုိကေရစီဆုိတာ လူအုပ္စုႏွင့္ အႏုိင္က်င့္တာလား
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လူအမ်ားစုမွာ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ပတ္သက္၍ ဘူးလုံး
နားမထြင္း မရွင္းမလင္းျဖစ္ေနၾကဟန္တူသည္။ အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္တြင္
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဖိႏွိပ္ခံရသည္႔အေလ်ာက္ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ အဆုံး
စြန္ထိ လြတ္လပ္လုိသည္႔ ခ်ဥ္ျခင္းတပ္မက္မႈႏွင့္ ဒီမုိကေရစီကုိေမ်ာက္အုန္းသီး
ရသလုိ မည္သုိ႔ က်င့္သုံးရမည္မသိသည္႔ မသိျခင္းဒုကၡ၊ ထုိခံစားမႈႏွစ္ခု ဒြန္တဲြ
ေနၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။
အမ်ားစုမွာ ဒီမုိကေရစီဆုိသည္မွာ ဂရိ ဘာသာစကားျဖင့္ Demos (ျပည္
သူ)+ Kratos (အာဏာ (Power)/ (သုိ႔မဟုတ္) အုပ္ခ်ဳပ္ေရး (Rule) ) ၊ သုိ႔ျဖစ္၍ ဒီမုိ
ကေရစီဆုိသည္မွာ People's Power of Authority(ျပည္သူ႔အာဏာစုိးပုိင္မႈ) ျဖစ္
ေၾကာင္း၊ ဒီမုိကေရစီကုိ အထင္ရွားဆုံးပုံေဖၚႏုိင္သည္႔စကားတစ္ခြန္းမွာ အေမ
ရိကန္ ႏုိင္ငံ၏ (၁၆)ေယာက္ေျမာက္ သမၼတ ၾကီးလင္ကြန္း၏ "Government for
the people, by the people, for the people" (ျပည္သူတုိ႔ အတြက္ ျပည္သူတုိ႔
ကုိယ္တုိင္ တင္ေျမွာက္ေသာ (သုိ႔မဟုတ္) ပါ၀င္ေသာ ျပည္သူ႔ အစုိးရ) ျဖစ္
ေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ၾကက္တူေရြးစာအံသကဲ့သုိ႔ အလြတ္က်က္မွတ္ျငင္းခုန္
ေနရုံမွ်ျဖင့္ ေရာင့္ရဲ တင္းတိမ္ေနၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရပါသည္။ "တရားသည္
က်မ္းစာအုပ္မဟုတ္" ဟူေသာ အဆုိအမိန္႔ အတုိင္းပင္ ဒီမုိကေရစီဆုိသည္မွာ
လည္း စာအုပ္ထဲမွ အဓိပၸါယ္ကုိက်က္မွတ္၍ လူၾကားေကာင္းရုံ ျငင္းခုန္ေနျခင္း
ျဖင့္ မည္သည္႔အႏွစ္သာရမွ ခံစားသိရွိႏုိင္မည္ မဟုတ္ေခ်။
ဒီမုိကေရစီသည္ ၀ါဒမဟုတ္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္တစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။
ထုိ႔ထက္ ပုိေျပာရမည္ဆုိလွ်င္ ဒီမုိကေရစီဆုိသည္မွာ က်င့္စဥ္တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။
မသိနားမလည္သူမ်ားအား ဒီမုိကေရစီသည္ အမ်ားဆႏၵျဖစ္သည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ မဲ
ခဲြဆုံးျဖတ္ျခင္းျဖင့္ အမ်ားဆႏၵျပဳ ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္ အတည္ျဖစ္သည္ဟု ဆုိကာ
နားလွည္႔ ပါးရုိက္ လက္တစ္လုံးျခား လုပ္စားေနသူမ်ား ရွိၾကပါသည္။ ထုိပုဂၢိဳလ္
မ်ားေၾကာင့္ ဒီမုိကေရစီ ဆုိသည္မွာ "အမ်ားညီလွ်င္ ဤ ကုိ ကၽြဲလုပ္ဖတ္"သည္႔
စနစ္တစ္ခုပမာ လူအမ်ားက ထင္ေယာင္ထင္မွား ရွိလာၾကသည္။
၅၀+၁=၅၁ မဲ ဆုိသည္႔ ရလာဒ္ျဖင့္ အေရးနိမ့္သူ (၄၉)ဦး၏ ဆႏၵအား
ႏုိင္လုိမင္းထက္ခ်ဳိးႏွိမ္ျခင္းသည္ဒီမုိကေရစီမဟုတ္ေခ်။ ထုိအခ်င္းအရာကို "လူ
အုပ္စုျဖင့္ အႏုိင္က်င့္ျခင္း"ဟု ျပင္သစ္လူမ်ဳိး ႏုိင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ေတာ့ကီးလ္
(၁၈၀၅-၁၈၉၅)က ဆုိသည္။
သုိ႔တုိင္ေအာင္ပင္ လူအုပ္စု (မဲအမ်ားစု)အားကုိးျဖင့္ ဂ်ပုိးကုိ လိပ္ျဖစ္
ေအာင္ေျပာ၊ ၀ါးလုံးကုိ ၀ါးျခမ္းျဖစ္ေအာင္လုပ္ေနေသာ ဒီမုိကရက္ (အမည္ခံ/
အေယာင္ေဆာင္) ပုဂၢဳိလ္ၾကီးမ်ားကုိ စိတ္ဆင္းရဲဖြယ္ ျမင္ေတြ႔ေနရဆဲျဖစ္ပါေသး
သည္။ ထုိ႔ထက္ ရင္နင့္ဖြယ္ပုိေကာင္းသည္႔ အခ်က္မွာ မိမိကုိယ္မိမိ Democrat ဟု
ခံယူထားကာ ဒီမုိကေရစီကုိ ပါးစပ္ဖ်ားကမခ်တမ္းတဖြဖြေျပာေနသူမ်ားကပင္
ကြန္ျမဴနစ္ ရနံ႔မ်ားမကင္း၊ ဆုိရွယ္လစ္သံေယာဇဥ္မျပတ္၊ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္
ဓါတ္ တေထာင္းေထာင္းထေနေသာ ဖက္ဆစ္ဆန္ဆန္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားျဖစ္ေနၾကျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။ ထုိအခ်က္ကပင္ လစ္ဘရယ္၀ါဒအတြက္ ေရွးရုိးအစဥ္အလာၾကီးမား
ေသာ အသုိင္းအ၀န္း၊ လူမ်ဳိးေရး စိတ္ဓါတ္ျပင္းထန္ေသာ ပတ္၀န္းက်င္မ်ဳိးတြင္ အေျခကုပ္အျမစ္တြယ္ရန္ ၾကီးမားေသာ စိမ္ေခၚမႈတစ္ခု ျဖစ္ေနပါသည္။
၂၀၁၂ ခုႏွစ္အတြင္း စာေရးသူကုိ ေက်ာင္းသားမ်ား အေမးဆုံးေမးခြန္း
မ်ားမွာ "ျမန္မာ့ေရေျမတြင္ ဒီမုိကေရစီအျမစ္တြယ္ရွင္သန္ရန္ ဘာေတြ လုိအပ္သ
လဲ" "အျမစ္တြယ္ရွင္သန္ႏုိင္သည္႔ ေရခံေျမခံေရာရွိသလား" "အခ်ိန္ကာလ ဘယ္
ေလာက္ ၾကာမလဲ" ဆုိေသာ ေမးခြန္းမ်ားႏွင့္ အလားတူေမးခြန္းမ်ားသာျဖစ္ပါသည္။
ထုိေမးခြန္းမ်ားအတြက္ အေျဖမွာ ေရွးရုိးအစဥ္အလာၾကီးမားျပီး ဂုိဏ္းက႑ျပႆနာ
ရႈပ္ေထြးမ်ားေျမာင္ကာ လူမ်ဳိးေရးအစဲြအလမ္းၾကီးေသာ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရဗဟုိခ်က္သုိ႔ လစ္ဘရယ္၀ါဒ ဘယ္ေလာက္ခ်ဥ္းကပ္စဲြျမဲႏုိင္သလဲ ဆုိသည္႔ အေပၚတြင္ မူတည္ေနပါ
လိမ့္မည္။
ထုိသုိ႔ေျပာရျခင္းမွာ ဒီမုိကေရစီေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဥ္ Democratization သည္
ေခတ္မွီေရး (Modernization) အေပၚ တည္မွီေနျခင္းေၾကာင့္ပင္ျဖစ္ပါ သည္။ Cultural
Change ရမည္ စုိး၍ Modernization ကုိ လက္မခံႏုိင္ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားမွာ Democratic
Consolidation ကုိေရာက္ရန္ ၾကန္႔ၾကာ တတ္ပါသည္။ ထုိအဆင့္ မေရာက္မီ ႏုိင္ငံေရး
ပိတ္ဆုိ႔မႈ (Political Deadlock) ျဖစ္ျပီး အထက္မေရာက္ ေအာက္မက်သည္႔ ေဇာ္ ကန္႔
လန္႔ ဒီမိုကေရစီ (Partial Democracy)လည္းျဖစ္ႏုိင္သလုိ၊ Democratic Consolidation အဆင့္သုိ႔ ေရာက္ျပီးမွ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လွည္႔သြားခ်င္လည္း လွည္႔သြားႏုိင္ပါသည္။
ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာၾကီးမားေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ လူတစ္ဦးခ်င္းကုိ အဓိကထား
သည္႔ (Individualism) ထက္ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားကုိ အသားေပးသည္႔္ အစုအဖဲြ႔
အသြင္သ႑န္သုိ႔ ပုိတိမ္းညြတ္တတ္ၾကသည္။ (ဥပမာအားျဖင့္- ဂ်ပန္ႏုိင္ငံျဖစ္သည္။)
ထုိႏုိင္ငံမ်ားတြင္ လစ္ဘရယ္၀ါဒထက္ ဆုိရွယ္လစ္၀ါဒ (သုိ႔တည္းမဟုတ္) အ
မ်ဳိးသားေရး၀ါဒမ်ားက ပိုမုိေပ်ာ္၀င္မႈ အားေကာင္းတတ္ၾကပါသည္။ ထုိအခ်က္ေၾကာင့္
ပင္ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီဗဟုိခ်က္သုိ႔ လစ္ ဘရယ္၀ါဒထုိးေဖါက္၀င္ေရာက္ရန္ ခက္ခဲလိမ့္
မည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ် ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
လစ္ဘရယ္၀ါဒ၏ အဓိက ကုိယ္က်င့္ တရား စံမွာ ခႏၱီ(သည္းခံျခင္း တရား)
(Toleration) ျဖစ္သည္။ လစ္ဘရယ္တုိ႔က မတူျခားနားသည္႔ အျမင္မ်ားကုိ လက္ခံျပီး
ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ လူမႈေရးဆုိင္ရာ ၀ိ၀ါဒကဲြျပားျခင္းကုိ အေပါင္းလကၡဏာအျဖစ္ၾကိဳဆုိၾက
ပါ သည္။ ထုိသုိ႔ ကဲြျပားျခားနားျခင္းကပင္ လူမႈ႔အသုိင္းအ၀န္းတုိးတက္မည္႔ သေကၤတ
ဟု ေကာက္ယူၾကသည္။
ဒီမုိကေရစီဆုိသည္မွာ ဆရာၾကီး ဒဂုံတာရာ၏ စကားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ "
မတည္႔ အတူေနစနစ္" ျဖစ္ပါသည္။ Agree to disagree မတူကဲြျပားျခင္းကုိ လက္ခံ
တတ္သည္႔ ႏုိင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈ (Political Culture) တစ္ခု ထြန္းကားရန္ ျမန္မာ့
ႏုိင္ငံေရး အသုိင္းအ၀ုိင္းတြင္ မ်ားစြာလုိေနပါသည္။ သုိ႔မဟုတ္ပါက ေ၀ဖန္ခံရတုိင္း
အေရးယူသည္႔ ဓေလ့သည္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးသမုိင္းတြင္ ရုိးရာတစ္ခုပမာ စဲြျမဲက်န္
ခဲ့ပါလိမ့္မည္။ သုိ႔အတြက္ ထုိအက်င့္ကုိ အရင္ဆုံး အျမစ္ျပတ္ ကုစားရန္ အေရးၾကီး
လွပါသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ အေနႏွင့္ ဆုိရေသာ္ လစ္ဘရယ္၀ါဒထက္ ပုိမုိ စိမ့္၀င္မႈ အား
ေကာင္းေသာ (သုိ႔တည္းမဟုတ္) အသားက်ျပီး ျဖစ္ေသာ ကြန္ဆာေဗးတစ္၀ါဒႏွင့္ ဆုိ
ရွယ္လစ္၀ါဒတုိ႔ကုိ ေမာ္ဒန္ႏုိင္ေဇးရွင္းအေနျဖင့္ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းစြာ ေက်ာ္ျဖတ္ရပါ
လိမ့္မည္။ သုိ႔ေသာ္ ျမန္မာ့လူငယ္မ်ား၏ ရုန္းထလာေသာ လြတ္လပ္လုိသည္႔ ဆႏၵႏွင့္ အျမင္သစ္တုိ႔ကုိ ေရွးရုိးစဲြလူၾကီးမ်ား ကာလၾကာရွည္ ထိန္းထားႏုိင္ဖြယ္ မရွိလွေခ်။
ယခုအေျခအေနတြင္မူ မတူျခားနားသည္႔အျမင္ကုိ လက္ခံေပးရန္မ်ားစြာ
လုိအပ္ေနျပီး၊ Democratic Culture ကုိ ယခုထက္ပိုမုိ အသားက်ေစရန္ အေရးၾကီးလွပါ
သည္။ သုိ႔မဟုတ္ပါက ဒီမုိကေရစီအား ျမန္မာလူထု၏ ျငီးေငြ႕စိတ္ပ်က္ကာ စနစ္ေဟာင္း
ကုိ ျပန္တမ္းတသည္႔ အႏၱရာယ္ႏွင့္ၾကဳံေတြ႔ရႏုိင္ပါသည္။
ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ ဒီမုိကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရးတြင္ ဦးေဆာင္ေနသူ
Key Player မ်ား (အခင္းအက်င္းတြင္ Key Player မဟုတ္ေသာ္လည္း ျပည္သူ လူထု
အျမင္တြင္ Key Player ဟု အထင္ခံေနရသူမ်ား)၏ အံ့အားသင့္ဖြယ္ လဲြေခ်ာ္ခ်က္မ်ား
ကို မၾကာခဏျမင္ေတြ႔ေနရပါက ေနာင္လာမည္႔ ေရြးေကာက္ပဲြမ်ားတြင္ မဲေပးရန္ စိတ္ မ၀င္စားေတာ့သည္႔ (သုိ႔မဟုတ္) ႏုိင္ငံေရးကို စိတ္ပ်က္သည္႔ အႏၱရာယ္ႏွင့္ ထိပ္တုိက္
ရင္ဆုိင္ရဖြယ္ ရွိပါသည္။
သို႔ျဖစ္ပါ၍ ျမန္မာ့ ေရ ေျမတြင္ ဒီမုိကေရစီ အျမစ္ရွင္သန္ျခင္း၊ မရွင္သန္ျခင္း
သည္ အထက္ပါ အခ်က္မ်ားတြင္ မ်ားစြာ မ်ားစြာတည္မွီေနသည္ဟု ယူဆမိပါသည္။
ထုိ႔အျပင္ ဒီမုိကေရစီဆုိသည္မွာ "လူအုပ္စုႏွင့္ အႏုိင္က်င့္သည္႔ စနစ္မဟုတ္ေၾကာင္း" သက္ေသျပရန္ ဒီမုိကရက္မ်ားတြင္ အဓိကတာ၀န္ရွိေၾကာင္း ေျပာၾကားလုိပါသည္။
(လင္းသက္)
Thursday, February 28, 2013
Subscribe to:
Posts (Atom)